Interview @ Adressa.no
"Byr på filmatisk rockemix"

Det nye skuddet på den trønderske rockestammen er Annot Rhül. Han byr på alt fra stemninger fra gotisk filmestetikk til progressiv rock fra syttititallet.
- Folk kan nok forvente seg en variert konsert, ja, ler Sigurd Lühr Tonna, mannen bak artistnavnet Annot Rhül.
Lørdag inviterer han til releasekonsert for sitt nye album «Lost in the Woods» på Fru Lundgreen. Blant ingrediensene i rockegryta hans befinner det seg blant annet progrock, psykedelisk rock, krautrock og skrekkfilmstemninger. Pluss en haug med andre sjangre han strengt tatt ikke vet hva er.
- Jeg er også veldig glad i Tim Burtons estetikk, og prøver å formidle noen av stemningene som finnes i hans filmer, forteller Annot Rhül, og legger til: - Jeg har fått god hjelp av mange av venner i det trønderske musikkmiljøet. Folk fra blant andre Seid og Bomber har bidratt med instrumenter som jeg ikke har så flink på. Disse kreative innspillene har dermed bidratt til at plata har blitt svært variert i uttrykket. Jeg klarer i hvert fall ikke å sette det i noen bås.
Internasjonal interesse
Annot Rhül har riktignok tidligere gitt ut to plater for egen regning, men det er først nå han slipper å distribuere musikken sin for egen maskin.10. september gav nemlig det østerriske plateselskapet Sulatron Records ut «Lost in the Woods». Selskapet har tidligere også gitt ut Seids album «Creatures of the Underworld». «Lost in the Woods» skal distribueres i blant annet Tyskland, Østerrike og Frankrike. På lørdagens release har Sigurd med seg Erlend Naalsund, Lene Stakset, Lars Støre Gullichsen og Sven Arne Skarvik, som alle har minst et bein i andre trønderske bandprosjekter.
Humørfylt
Selv om jeg blant annet laget tekster basert på spøkelseshistorier så gjør jeg det med glimt i øyet , forteller Annot Rhül.

Tekst: PÅL VIKESLAND 07200 KULTUR@ADRESSEAVISEN.NO